مطبخ حواء اكلات شرقية @ وغربيه @ معجنات

لمسه مصرية (الاسرة السعيدة)


خبز البوري الهندي

اكلات شرقية @ وغربيه @ معجنات


شجرة الإعجاب12إعجاب
  • 1 Post By بنوتة مصرية
  • 2 Post By محمدرجب مهدية
  • 2 Post By بنوتة مصرية
  • 2 Post By الرجل الغريب
  • 2 Post By عائد الى الحياة
  • 2 Post By بنوتة مصرية
  • 1 Post By نور الهدايه

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 12-05-2017, 06:28 PM   #1


الصورة الرمزية بنوتة مصرية
بنوتة مصرية غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 3042
 تاريخ التسجيل :  May 2013
 المشاركات : 10,976 [ + ]
 التقييم :  5249
 MMS ~
MMS ~
 اوسمتي
العضو المميز العطاء الحضور المتميز 
لوني المفضل : Cadetblue

اوسمتي

تصفيق خبز البوري الهندي





خبز البوري هو نوع من انواع الخبز الهندي الشعبي وهو عبارة عن عجينة مقلية ومنفوخة بشكل دائري وعادة ما يستخدم الخبز البوري مع اطباق الرز والصوص الحار عبر انشاء ثقب باعلى الخبز البوري ويحشى بالارز والصوص الحار ويمكن استبدال الارز باي نوع من انواع الحشوة حسب الرغبة فيمكن حشوها بقليل من الجبن القشقوان مثلا فيصبح مذاقها رائعا واليكم طريقة عمل الخبز البوري .
مقادير خبز البوري :

4 كوب طحين
1/2 كوب زبدة
1/4 كوب ماء
2 ملعقة صغيرة بيكنغ باودر
1 ملعقة صغيرة ملح
خطوات تحضير خبز البوري :

1- ننخل الطحين ونضعه في وعاء ونضيف البيكنغ باودر والملح ونخلط المكونات جيدا
2- ننشأ حفرو في منتصف الطحين ونضيف الزبدة الطرية ونخلط جيدا ثم نضيف الماء الى ان تتشكل لدينا عجينة متماسكة
3- نترك العجينة في مكان دافئ لمدة ساعتين تقريبا
4- نمد العجينة بالشوبك الى ان تصبح رقيقة بعض الشيئ ونشكلها لدوائر ونترك العجينة الدائرية ترتاح لمدة نصف ساعة
5- في قدر نضع كمية وفيرة من الزيت على نار متوسطة الى ان يصبح الزيت ساخنا
6- نضيف العجينة بعد ان مضى نصف ساعة ونضعها في الزيت الى ان يتضاعف حجم العجين وتنتفخ وتصبح ذهبية اللون
7- نضع الخبز البوري فوق ورقة كلينكس الى ان تمتص كل الزيت المتبقي
8- نصف حبات الخبز البوري في طبق ويصبح جاهز للتقديم

ملحوظة هامه: يقلى الخبز واحدة تلو الاخرى ولا توضع الوحدات كلها مع بعض
واثناء فترة القلى يصب عليها الزيت من نفس طاسه القلى
بملعقة كبيرة حتى تنتفخ ويصبح لونها ذهبى ثم توضع قطعة اخرى من الخبز وهكذا حتى ينتهى المقدار

ويمكن رش العجينة بالسمسم وحبة البركة

وبالهنا والشفا




البوري الهندي



of. hgf,vd hgik]d



 
عائد الى الحياة معجبين بهذا.
 توقيع : بنوتة مصرية









رد مع اقتباس
قديم 12-05-2017, 11:12 PM   #2


الصورة الرمزية محمدرجب مهدية
محمدرجب مهدية غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 1
 تاريخ التسجيل :  Mar 2011
 المشاركات : 17,270 [ + ]
 التقييم :  12258
تلقيت إعجاب : 371
 الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Male
لوني المفضل : Cadetblue

اوسمتي

افتراضي رد: خبز البوري الهندي



هي الحاجات دي للنشر بس
ولا بتتعمل بجد
ههههههه
تسلم ايديك


 
 توقيع : محمدرجب مهدية


الصديق الحقيقي هو من يؤمن بك وقتما تشك بنفسك
وليس من يشك فيك حينما يصدقكك الاخرون
اعذروني فأنا أحب هذا الرجل




رد مع اقتباس
قديم 12-05-2017, 11:36 PM   #3


الصورة الرمزية بنوتة مصرية
بنوتة مصرية غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 3042
 تاريخ التسجيل :  May 2013
 المشاركات : 10,976 [ + ]
 التقييم :  5249
 MMS ~
MMS ~
لوني المفضل : Cadetblue

اوسمتي

افتراضي رد: خبز البوري الهندي



عمدتنا الغالى
هههههههههههههه لا طبعا الحاجات دى مجربه
لا تقلق
يللا جربها وقولى النتيجة
مش ح تندم
ههههههههه
وبالهنا يااارب


 


رد مع اقتباس
قديم 13-05-2017, 12:47 AM   #4
(كاتب)


الصورة الرمزية الرجل الغريب
الرجل الغريب غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 4567
 تاريخ التسجيل :  Aug 2015
 المشاركات : 8,400 [ + ]
 التقييم :  6237
تلقيت إعجاب : 6698
 الدولهـ
Morocco
 الجنس ~
Male
لوني المفضل : Black

اوسمتي

افتراضي رد: خبز البوري الهندي



مشكورة أختنا بنوتة على الاختيار .....أكيد سيكون شيئ شهي ....ولما لا .....وأنت سيدة المطبخ

أبدعت يا طيبة .....في الطرح ومعلوماته ....منك نستفيد ....سندخل المطبخ ههههههههههههههه

سلامي ومودتي


 
 توقيع : الرجل الغريب



رد مع اقتباس
قديم 13-05-2017, 03:02 AM   #5


الصورة الرمزية عائد الى الحياة
عائد الى الحياة غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 5510
 تاريخ التسجيل :  Feb 2017
 المشاركات : 1,617 [ + ]
 التقييم :  2923
 MMS ~
MMS ~
لوني المفضل : Cadetblue

اوسمتي

افتراضي رد: خبز البوري الهندي



ياعيني ياعيني


مصري خليجي هندي ولا حتى صيني


بنوته مصرية بتدلع المعده اكلها

هيوريني


انها ست بيت وشيف هاتي يالا رغيف


وعلى السفرة اسبقيني


ههههههههه


بجد رووووووووووعه


تسلم ايدك احلى بنوته


 
 توقيع : عائد الى الحياة




شكرا الرجل الغريب على اهدائي التوقيع الرائع من تصميمك وقلبك


رد مع اقتباس
قديم 13-05-2017, 03:13 AM   #6


الصورة الرمزية بنوتة مصرية
بنوتة مصرية غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 3042
 تاريخ التسجيل :  May 2013
 المشاركات : 10,976 [ + ]
 التقييم :  5249
 MMS ~
MMS ~
لوني المفضل : Cadetblue

اوسمتي

افتراضي رد: خبز البوري الهندي



الرجل الغريب
عائد الى الحياة
العيش دا فعلا مذاقة رائع
خصوصا مع المشويات
يللا اعزائى بالهنا والشفا
انتظروا الجديد
نورتونى فعلا
واسعدنى مروركم الغالى
لا حرمنى الله اطلالتك الجميله
ودى لكم


 


رد مع اقتباس
قديم 13-05-2017, 10:16 AM   #7
( كاتبة)


الصورة الرمزية نور الهدايه
نور الهدايه متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 1245
 تاريخ التسجيل :  Apr 2012
 العمر : 35
 المشاركات : 3,795 [ + ]
 التقييم :  3262
تلقيت إعجاب : 490
 الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female
 MMS ~
MMS ~
لوني المفضل : Blueviolet

اوسمتي

افتراضي رد: خبز البوري الهندي



دلوقتى بس عرفت انا باحب علي الافلام الهندي ليهد كنت عايزه اعرف بيعملوا العيش ده

ازاي

تسلمي بنوته وتسلم ايديكى ,,خلي بالك مننا بقي الفتره دى عشان مائدة رمضان

ابعتي انتي بس والفتوره علي حساب العمدة

كل سنه وانتو جميعا بكل الخير


 
بنوتة مصرية معجبين بهذا.
مواضيع : نور الهدايه



رد مع اقتباس
قديم 13-05-2017, 01:10 PM   #8


الصورة الرمزية بنوتة مصرية
بنوتة مصرية غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 3042
 تاريخ التسجيل :  May 2013
 المشاركات : 10,976 [ + ]
 التقييم :  5249
 MMS ~
MMS ~
لوني المفضل : Cadetblue

اوسمتي

افتراضي رد: خبز البوري الهندي



نور قلبى ونور عينى
نور الهدايه
ولا يهمك يا قلبى
كله تحت السيطره
وعلى رأيك الاصناف علينا
والعمده عليه الدفع
ههههههه
والمثل بيقول
قال. اطبخى يا بنوته
قال كلف يا عمدتنا
ههههههههه
ولا ايه
تسلميللى يا قلبى
والله مرورك بيسعدنى
ربنا يسعد قلبك


 


رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر


يتصفح الموضوع حالياً : 1 (0 عضو و 1 زائر)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are معطلة
Pingbacks are معطلة
Refbacks are معطلة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى الردود آخر مشاركة
غرف نوم على الطراز الهندي nadeen قسم الديكور 6 09-07-2018 09:03 AM
التكا الهندي جود المطبخ الرمضاني 0 26-07-2014 12:21 AM
كيفية عمل سمك البوري المشوي - منال العالم (الفريق الاحمر) SilenT HearT المطبخ الرمضاني 4 29-04-2013 05:45 PM
التمساح الهندي Gharial ocean heart عالم الحيوان والبحار 11 17-02-2012 12:57 AM
عمل الشباتي الهندي بالصور ام لمسه مطبخ حواء 8 17-01-2012 07:01 PM



new notificatio by 9adq_ala7sas
HêĽм √ 3.1 BY: ! ωαнαм ! © 2010
التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي لمسه مصرية ولا نتحمل أي مسؤولية قانونية حيال ذلك (ويتحمل كاتبها مسؤولية النشر)

لمسه مصريه

 
 

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.