لمسه مصرية (الاسرة السعيدة)


على رأى المثل


موضوع مغلق
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 21-04-2011, 09:48 PM   #1


الصورة الرمزية المنسية
المنسية غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 30
 تاريخ التسجيل :  Mar 2011
 المشاركات : 4,490 [ + ]
 التقييم :  1164
 الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female
لوني المفضل : Aqua
افتراضي على رأى المثل



المثل, رأى, على

احبتى ... اكيد كلنا نعرف يعنى ايه مثل ... وعشان نوضح اكتر نقول كماااااان

يعنى ايه كلمة مثل ....

على ابو عبد قال فى المعنى :

الامثال الشعبية والأقوال السائرة هي مخزن الحكمة الشعبية التي تحوي خلاصة تجارب الشعوب،

وهي لا تنبع من فراغ، بل تستند أحياناً إلى أصل تاريخي تم تحويره.

وترجع الأمثال الشعبية في أحيان أخرى إلى حكايات مُتخيلة،

كما أنها قد تُنسب إلى أشخاص بالذات؛ بعضهم تاريخي، وبعضهم أسطوري، أو قصصي.


وابو الارقم قال ...


الامثال هي تجارب اناس الفوا هذه التجارب يعني مثل الي بدري بدري والي ما بدري بيقول كف عدس هي قصه قديمه جميله




اكيد كلنا سمعنا كتير من الأمثلة فى حياتنا

من اهالينا ومن جيراننا

قديما وحديثا



سؤالى .... ايه المثل اللى سمعته ومش قادر تنساه ؟؟

وايه المثل اللى بيصور حياتك... او قريب من قلبك اوى ؟؟


شاركونى وقولوا رأيكم

وعلى رأى المثل .... يابخت من يفيد ويستفيد هههههه


ugn vHn hgleg vHn



 


قديم 21-04-2011, 09:54 PM   #2


الصورة الرمزية محمدرجب مهدية
محمدرجب مهدية غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 1
 تاريخ التسجيل :  Mar 2011
 المشاركات : 17,270 [ + ]
 التقييم :  12258
تلقيت إعجاب : 371
 الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Male
لوني المفضل : Cadetblue

اوسمتي

افتراضي رد: على رأى المثل .............



مممممممممم

موضوع جميل بجد


يستحق ان يكون مرجع لنا اجمعين للقسم

المثل الي بعرفه وماشي بيه من والدتي

قالت لي امثلة كتير

همر كل فترة واقول واحد

لكن ابلغهم

اتخذ لك من كل بيت صاحب

ولا تتخذ من كل بلد عدو

شكرا لك اختي

مشكورة للمتابعة



 
 توقيع : محمدرجب مهدية


الصديق الحقيقي هو من يؤمن بك وقتما تشك بنفسك
وليس من يشك فيك حينما يصدقكك الاخرون
اعذروني فأنا أحب هذا الرجل



التعديل الأخير تم بواسطة محمدرجب مهدية ; 21-04-2011 الساعة 09:59 PM

قديم 21-04-2011, 10:27 PM   #3


الصورة الرمزية ام لمسه
ام لمسه غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 179
 تاريخ التسجيل :  Mar 2011
 المشاركات : 30,500 [ + ]
 التقييم :  3305
تلقيت إعجاب : 1
 الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female
لوني المفضل : Blue
افتراضي رد: على رأى المثل



اولا تسلم ايدك على شرح فكره الامثال الشعبيه

معلومات جميله

ثانيا تسلم ايدك على فكره الموضوع

حياتنا مليانه امثال

وانا اقولك مثل اول ما سمعته استغربته اوى

لكنه عجبنى وهو

لو كانت الغله اد التبن كانت تحب الحمى مرات الابن

ههههههههههههههههه

تسلم ايدك يا جميبل



 


قديم 22-04-2011, 12:29 PM   #4


الصورة الرمزية المنسية
المنسية غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 30
 تاريخ التسجيل :  Mar 2011
 المشاركات : 4,490 [ + ]
 التقييم :  1164
 الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female
لوني المفضل : Aqua
افتراضي رد: على رأى المثل .............



اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدرجب مهدية مشاهدة المشاركة
مممممممممم

موضوع جميل بجد


يستحق ان يكون مرجع لنا اجمعين للقسم

المثل الي بعرفه وماشي بيه من والدتي

قالت لي امثلة كتير

همر كل فترة واقول واحد

لكن ابلغهم

اتخذ لك من كل بيت صاحب

ولا تتخذ من كل بلد عدو

شكرا لك اختي

مشكورة للمتابعة



شرفتنى يا محمد ياعمدة .... والحمد لله ان الموضوع عجبكم يا جماعة


وفعلا المثل اللى جبته ..... المطلوب اننا نحاول على قد ما نقدر

ندور على الصداقة والمشاعر الحلوة ولا نسعى لغيرها



ربى يحفظك أخى وعلى فكرة كل ما نتابع اكيد اكيد

هنلاقى أمثلة مسمعناهاش قبل كده

لها معان ودلالات .... يللا ورونى الهمة هههههه


 

التعديل الأخير تم بواسطة المنسية ; 22-04-2011 الساعة 12:30 PM

قديم 22-04-2011, 12:35 PM   #5


الصورة الرمزية المنسية
المنسية غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 30
 تاريخ التسجيل :  Mar 2011
 المشاركات : 4,490 [ + ]
 التقييم :  1164
 الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female
لوني المفضل : Aqua
افتراضي رد: على رأى المثل



اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monaleeza مشاهدة المشاركة
اولا تسلم ايدك على شرح فكره الامثال الشعبيه

معلومات جميله

ثانيا تسلم ايدك على فكره الموضوع

حياتنا مليانه امثال

وانا اقولك مثل اول ما سمعته استغربته اوى

لكنه عجبنى وهو

لو كانت الغله اد التبن كانت تحب الحمى مرات الابن

ههههههههههههههههه

تسلم ايدك يا جميبل

ههههههههههه نورتينى يا حبيبتى والله

فعلا غريب المثل ده ... اول مرة اسمعه

لكن ساعات بنشوف حب الحماة لزوجة الابن والله

ههههههه عموما ربنا يهدى الناس جميعا للحب والخير

شرفتينى يا جميلة ... هااااا فى ايه تانى عندكم ؟؟


 


قديم 22-04-2011, 03:21 PM   #6


الصورة الرمزية mada4top
mada4top غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 17
 تاريخ التسجيل :  Mar 2011
 المشاركات : 3,932 [ + ]
 التقييم :  703
 الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Male
لوني المفضل : Forestgreen
افتراضي رد: على رأى المثل



حبيبك يبلع لك الزلط وعدوك يتمنى لك الغلط


عجبني اوي المثل ده لما شوفته

تسلم ايدك منسية


 


قديم 23-04-2011, 09:06 PM   #7


الصورة الرمزية زيزي المهندس
زيزي المهندس غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 5
 تاريخ التسجيل :  Mar 2011
 المشاركات : 16,730 [ + ]
 التقييم :  2255
تلقيت إعجاب : 85
 الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female
لوني المفضل : Blue

اوسمتي

افتراضي رد: على رأى المثل





 
 توقيع : زيزي المهندس



قديم 04-05-2011, 08:02 AM   #8


الصورة الرمزية عايشه بعز ابوها
عايشه بعز ابوها غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 104
 تاريخ التسجيل :  May 2011
 المشاركات : 376 [ + ]
 التقييم :  64
 الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Female
لوني المفضل : Darkcyan
افتراضي رد: على رأى المثل




أجــمل وأرق باقات ورودى

على موضوعك الجميل

تــ ح ــياتيـ لكــ

كل الود والتقدير

دمت برضى من الرح ــمن

لك خالص احترامي



 


قديم 06-05-2011, 04:11 PM   #9


الصورة الرمزية عمرو المصرى
عمرو المصرى غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 4
 تاريخ التسجيل :  Mar 2011
 المشاركات : 1,896 [ + ]
 التقييم :  819
 الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Male
 MMS ~
MMS ~
لوني المفضل : Black
افتراضي رد: على رأى المثل



انا هقتبس مثل اخويا محمد

لاني مش بعرف امثال بس لما شوفت المثل اللى عجبه عجبني اووووووي

يمكن عشان احنا حسابات زي بعض ههههه والكل بينظر لنا غلطه


حبيبك يبلع لك الزلط وعدوك يتمنى لك الغلط


 
مواضيع : عمرو المصرى



قديم 06-05-2011, 08:29 PM   #10


الصورة الرمزية المنسية
المنسية غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 30
 تاريخ التسجيل :  Mar 2011
 المشاركات : 4,490 [ + ]
 التقييم :  1164
 الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female
لوني المفضل : Aqua
افتراضي رد: على رأى المثل



اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mada4top مشاهدة المشاركة
حبيبك يبلع لك الزلط وعدوك يتمنى لك الغلط


عجبني اوي المثل ده لما شوفته

تسلم ايدك منسية


تسلم يا مادا والله

فعلا المثل ده لو طبقته على نفسى بلاقيه صح

بس بينى وبينك بزعل اوى من اللى بحبه لما بغلط فيا

أكتر من عدوى ..... بس بسرعة بانسى

نورتنى ...... لك كل تحية @!!!!!@


 


موضوع مغلق

مواقع النشر

الكلمات الدليلية
المثل, رأى, على


يتصفح الموضوع حالياً : 1 (0 عضو و 1 زائر)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are معطلة
Pingbacks are معطلة
Refbacks are معطلة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى الردود آخر مشاركة
أصل المثل دخول الحمام مو زي خروجه شروق المواضيع العامة 13 27-04-2017 11:05 PM
اكمل المثل الشعبى بنوتة مصرية المواضيع العامة 21 21-05-2013 04:41 AM
باسم يوسف لـ''عبدالله بدر'': أنا أراجوز ومهزأ.. اضرب أنت المثل في الأخلاق'' Wael Gameel الاخبار المحلية والعالمية 2 15-12-2012 11:57 PM
من هن النساء اللاتي ضرب الله بهن المثل في الكفر زيزي المهندس المواضيع العامة 1 12-10-2012 05:53 PM
اكمل المثل الشعبى ام لمسه الالعاب والمسابقات 39 18-08-2012 11:55 PM



new notificatio by 9adq_ala7sas
HêĽм √ 3.1 BY: ! ωαнαм ! © 2010
التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي لمسه مصرية ولا نتحمل أي مسؤولية قانونية حيال ذلك (ويتحمل كاتبها مسؤولية النشر)

لمسه مصريه

 
 

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.