لمسه مصريه للشخصيات التاريخيه كل ما يخص الشخصيات التاريخة بالعالم العربي والعالمي

لمسه مصرية (الاسرة السعيدة)


لأميرة نيفين عباس حليم

كل ما يخص الشخصيات التاريخة بالعالم العربي والعالمي


موضوع مغلق
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 14-09-2011, 11:43 PM   #1


الصورة الرمزية ام لمسه
ام لمسه غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 179
 تاريخ التسجيل :  Mar 2011
 المشاركات : 30,500 [ + ]
 التقييم :  3305
تلقيت إعجاب : 1
 الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female
لوني المفضل : Blue
^^ لأميرة نيفين عباس حليم



لأميرة, نيفين, حليم, عباس

الأميرة نيفين عباس حليم :
بعت خاتمي لكي أدبر نفقات سفري لسويسرا

الملك سجن أبي وجرده من لقب نبيل لأنه قال له ( كفاية ) وطالبه بحقوق العمال والفلاحين .
ابنة الملك فاروق هددت الحكومة المصرية بدفن الملك في السعودية إذا رفضوا دفنه في مصر .



لأميرة نيفين عباس حليم
ذكريات ملكية تجاوزت الثمانين عاماً تحملها الأميرة نيفين عباس حليم ( إحدي أميرات الأسرة الملكية ) التي تعيش في قصر بمنطقة ( شدس ) بالإسكندرية .
حكايات مؤلمة عن والدها النبيل عباس حليم حفيد محمد علي باشا ووالدتها توحيدة مدحت يكن حفيدة الخديو إسماعيل ، كيف دخل السجن بسبب دفاعه عن الفلاحين ، ورغم أن الأميرة وضعت كل ذكرياتها في كتاب أسمته ( يوميات أميرة مصرية ) فإنها كشفت في حوارها مع ( الدستور ) عن جوانب إنسانية عايشناها قبل وبعد ثورة يوليو .
أنت أميرة مصرية ، ولا تتحدثين اللغة العربية ، وبالكاد تنطقين بعض الكلمات بالعربية . كيف هذا ؟
لأنني وأنا صغيرة كنت لا أتحدث العربية ، كنت بتكلم إنجليزي جوا البيت ، وكانت الدادة بتاعتي إنجليزية ، وكان عندي مدرسين بيعلموني كل يوم الإنجليزية والفرنسية والتركية والألمانية ، ولم أتعلم العربية سوي من المدرسة بعد وقت متأخر جداً ، حتي لما رحت المدرسة ذهبت للمدرسة الإنجليزية ، ثم ذهبت للجامعة الأمريكية .
كيف كانت تفاصيل حياتكم كأفراد من العائلة الملكية ؟
- أمي كان عندها قصر في جاردن سيتي كنا نعيش فيه ، ما كناش بنروح المدرسة ، فالتقاليد الملكية تقول إن أبناء العائلة الملكية لا يذهبون للمدرسة ، وإنما يأتي إليهم المدرسون في البيت ، ولم أذهب للمدرسة إلا عندما بلغت 15 سنة ، لأنني كنت عايزة أدخل الجامعة وكان ده بيشترط حصولي علي شهادة من المدرسة ، فاضطريت أروح المدرسة ، ذهبت وقتها للمدرسة الإنجليزية في مصر الجديدة ، وبعدين دخلت الجامعة الأمريكية .
صفي لي قصر جاردن سيتي ؟
كان بيت كبير.. كنت عايشه فيه مع والدي ووالدتي وإخواتي ، محمد علي ، وهو عايش دلوقتي في أمريكا ، وأختي أوليفيا ( توفيت من 4 سنوات ) كان البيت فيه عشر حجرات في الدور العلوي وكان صالون تحت ، لكن والدتي باعت بيت جاردن سيتي قبل ما تسافر أمريكا قبل الثورة لأن الأجواء في مصر كانت سيئة ومحدش عارف هيحصل إيه ، واشترينا قصر شدس في إسكندرية سنة 1943 وأمي كتبته باسم والدي وسافرت .
كيف كانت علاقة أسرتك بأسرة الملك ؟
علاقة بعيدة ، لم نكن نذهب لسراية الملك إلا في المناسبات والأفراح بناء علي دعوة ، لكن غير كدة ما نقدرش نروح السراية ، ما كانش حد يقدر يقرب من الملك ، حتي لما كان بيروح لنادي السيارات كان بيقعد في مكان لوحده ومحدش يقدر يقرب منه ويسلم عليه ، حتي إحنا كان صعب نوصل له ، وأنا لم أذهب للسراية سوي مرتين في حياتي .
لماذا ساءت علاقة والدك عباس حليم بالملك فؤاد ؟
لأن والدي كان بيحب العمال والفلاحين ، كان أول واحد يعمل حاجة عشان العمال ، والملك فؤاد ماكانش مبسوط بهذا فوضع والدي في السجن لإنه تجاوز ، وقال للملك لازم تدي فلوس للعمال ، والملك ماكانش عايز والدي يشتغل في السياسة عشان دي تقاليد العائلة الملكية .
والدك عباس حليم كان ( نبيل ) لم يعيش سوي في قصور الأمراء.. فكيف احتك بالعمال والفلاحين ليصبح نصيراً لهم ؟
والدي كان في الجيش الألماني ثم الجيش التركي في الحرب العالمية الأولي ، ولما رجع مصر شاف حال الفقراء والعمال والفلاحين وقرر يعملهم حاجة لإنه كان راجل طيب أوي ، لكن الملك فؤاد سجنه وجرده من لقب ( نبيل ) ، ولم يخرجه من السجن إلا بعد أن أضرب عن الطعام ، لكنه لم يعيد له لقب ( نبيل ) حتي أعاده إليه الملك فاروق .
وماذا فعل والدك بعد خروجه من السجن ؟
فضل يدافع عن العمال لكن في السر ، وبعدين ابتدا يهتم بالرياضة وكان يواظب علي ممارسة جميع أنواع الرياضات ، وكان رئيس لنادي السيارات ، ولكنه لم يتوقف عن الدفاع عن حقوق الغلابة ، حتي إنه طالب الحكومة في هذا الوقت بزيادة مرتبات العساكر وأفراد الشرطة ومعاشهم ، لأن مرتباتهم كانت ضعيفة جداً ومش عارفين يعيشوا ، لكن الحكومة رفضت ، وهو كان نفسه يعمل أي حاجة عشان المساكين .
حدثيني عن والدتك
والدتي اسمها توحيدة مدحت يكن ، ولم تكن أميرة رغم أن جد جدها كان الخديو إسماعيل ، لكن جدها ماكانش عنده لقب فهي ماخدتش لقب ، وأنا أخدت لقب أميرة من والدي النبيل ، واتعلمت من والدتي كل حاجة ، كنت بتصرف مثلما يتصرف من حولي ، ممنوع أشتم ولازم أكون مؤدبة حتي مع الخدم ولازم أشكر الجميع كل شوية .
ماذا عن زواجك ، كيف تزوجت ؟
تزوجت من صلاح العرابي بعد شهر من ثورة يوليو ، كنت لسه في الجامعة وكان من الشلة ، ما كانش بيشتغل حاجة لكن كان عنده شوية فلوس وشوية فدادين لكن مش زينا ، عيشني بعد الجواز في بيت بالإيجار وحش أوي في المعادي ، واتطلقنا بعد 6 سنين لأنه ما كانش عايز يشتغل ، كان وقتها عمري 28 سنة ، ولم أنجب لأني كنت عامله عملية في القلب وممنوعة من الإنجاب ، ولم أتزوج بعدها .
وكيف أصبحت حياتكم بعد الثورة ؟
الثورة خدت مننا كل حاجة ، أمي كانت سافرت أمريكا قبلها وباعت قصر جاردن سيتي وقدرت تهرب بعض الفلوس ، وبعد الثورة خدوا من والدي كل حاجة ، ومنحوه معاش لم يكن يتجاوز 25 جنيها بعد أن كان نبيلاً ، فكان بعض قرايبنا بيعطوا والدي فلوس عشان يقدر يعيش ، واضطر يبيع عفش قصر شدس في إسكندرية عشان يعيش ، أما أنا فكنت عايشة من فلوس جوزي .
لماذا لم يعمل والدك بعد الثورة حتي يدبر نفقات معيشته ؟
يشتغل إيه ؟ ما ينفعش حد من العيلة المالكة يشتغل عند حد ، وفضل أبويا عايش علي الفلوس التي يعطيها له قرايبه ، ومن حسن حظ كتير مننا إنهم كانوا خارج مصر بيصيفوا وقت الثورة ، لأننا كنا ممنوعين من السفر بعد الثورة ، وما سمحوش بخروجي من مصر إلا عشان أعمل عملية القلب ، ورجعت تاني .
ولماذا عدت إلي مصر مرة أخري ؟ لماذا لم تعيشي في أمريكا ؟
ما كانش عندي فلوس أعيش بيها في أمريكا ، ما كانش معايا غير فلوس العملية إللي أخذتها من جوزي ، فرجعت مصر بعد العملية مباشرة ، وفضلت في مصر حوالي تسع سنين لحد ما سافرت سويسرا سنة 1961 بعدما بعت الخاتم بتاعي عشان أدبر فلوس السفر ، وكنت اتطلقت وقتها .
وماذا فعلت في سويسرا ؟
اشتغلت هناك سكرتيرة في شركة سجاير كانت لسه فاتحة جديد ، قريت عن الوظيفة في الجرايد ورحت قدمت ، من حسن حظي إن صاحب الشركة كان بيبحث عن سكرتيرة تجيد الألمانية والإنجليزية ، وكنت أنا أجيد الألمانية والإنجليزية والفرنسية والتركية ، فقبلت في الوظيفة ، ولم أخبرهم أني أميرة مصرية ، وأخدت دورات في أمور السكرتارية والكتابة علي الآلة الكاتبة وتدرجت في المناصب داخل الشركة وظللت أعمل بها 25 عاماً .
هل شعرت بالحسرة والحزن لأنك أميرة وتعملين سكرتيرة ؟
أميرة مش لاقية تاكل تفيد بإيه ؟ وبعدين ما كانش حد يعرف إني أميرة ، ولم أسمع هذا اللقب إلا داخل مصر .
هل قابلت أياً من أفراد الأسرة المالكة في أوروبا بعد الثورة ؟
بالصدفة كنت في روما عند شقيقتي عندما توفي الملك فاروق في إيطاليا وهناك قابلت بناته ومشينا في الميتم بتاعه ، وبنته طلبت إن الملك يدفن في مصر ، وهددت الحكومة المصرية إنه لم يدفن في مصر ستدفنه في السعودية ، فوافقوا إن الملك يدفن في مصر .
مين من أصدقائك من بنات وشقيقات الملك ؟
الأميرة فايزة شقيقة الملك وجوزها محمد علي رءوف كانا من الشلة ، لكن بقية أسرة الملك وبناته ماكانوش أصحابي ، لكن كنت عارفه إنهم مسجونين في القصر ، وبعد الثورة بقت الأميرة فريال صاحبتي ، وكنا بنتكلم في التليفون كتير لأنها كانت قاعدة في الريف السويسري بعيد عني ، لكن كنت بحبها أوي .
بعد كل تلك السنوات كيف تصفين ثورة يوليو ؟
الثورة أسوأ حاجة حصلت في مصر ، خصوصا الناس إللي خدوا البلد بعد الثورة ما كانوش عارفين يمشوا البلد ، وأخدوا مننا كل حاجة .
ولكنهم تركوا لكم قصر شدس الذي تعيشين فيه ؟
إحنا عايشين في قصر الحكومة ، فبعد الثورة صار القصر من حق الدولة ، لكن كان صدر قانون وقتها إننا نعيش في القصر طول حياتنا ثم تؤول ملكيته للدولة بعد مماتنا ، ولأن السادات كان بيحب أبويا فسمح له يعيش في القصر ده ، لكن كل حاجة في القصر بتاعه الحكومة ، وبعد وفاتي سيعود للدولة .
هل تقابلت مع الرئيس مبارك أو السيدة الأولي أو أحد من الحكومة المصرية ؟
لا خالص .
ما أكثر المواقف التي أحزنتك منذ قيام الثورة ؟
تأثرت بشدة بعد الثورة وأثناء خروجي من مصر وأنا في المطار عندما فتشوا شنطي وبهدلوها ووضع أحدهم يده داخل علبة بودرة للمكياج ليتأكد أنني لم أهرب مجوهرات ، دي حاجة زعلتني أوي من مصر ، وتأثرت جداً منذ سنوات قليلة عندما اتهمتني موظفة في الشهر العقاري في إسكندرية أثناء عمل توكيل أنني مش مصرية لمجرد أن ملامحي أوروبية ، فتأثرت جداً لأنهم نزعوا عني مصريتي وأنا أميرة مصرية ، لكن أكثر لحظات حياتي حزناً كانت يوم وفاة والدي .
هل يعلم أهالي الشارع الذي تسكنين فيه الآن بالإسكندرية أنك أميرة ؟
آه عارفين ، وبيقولولي دايماً ياسمو الأميرة ، لكن محدش يعرف يعني إيه أميرة .
هل تتابعين الشأن العام في مصر ؟
مش أوي ، لكن تأثرت جداً بحريق مجلس الشعب ، تخيلي المطافي ماقدرتش تتحرك عشان تطفي الحريق مستنيين رئيسهم يديهم أمر بالتحرك ، فيه كده .
هل تتابعين حركة العمال في مصر حالياً وتظاهراتهم وإضراباتهم ، وقد كان والدك نصيراً للعمال ؟
بيتهيألي حال العمال زمان كان أحسن ( ثم ضحكت ) الرواتب ضعيفة وكل واحد بيشتغل أكثر من شغلانه عشان يعيش ، وكل ده لإنهم بيخلفوا كتير ، لكن ما أظنش فيه حد هيعمل مع العمال ما فعله أبي .
عندما يتحدثون عن التوريث حالياً ألا يرتبط هذا في ذهنك بالعودة للملكية ؟
أنا مع أي حد يخلي مصر كويسه ، المشكلة إن جمال مبارك ( مكشر ) طول الوقت ، وعمرو موسي بقي عجوز ، والبرادعي ما كانش عايش في مصر وما يعرفش حاجة عنها .
من تختارين رئيساً لمصر بعد الرئيس مبارك ؟
( بدت الحيرة علي وجهها وأجابت بصدق ) ما أعرفش .
متابعة انتخابات مجلس الشوري ؟
( بدت أنها لا تفهم ما أقوله ثم قالت ) يعني إيه مجلس شوري ، لأ ما عنديش فكرة .
بتحلمي بإيه ؟
( سرحت لبعض الوقت ) ثم قالت : ( نفسي الروماتيزمايجيش تاني لإنه بيتعبني ، ونفسي أخويا يكون كويس ، ونفسي نعيش خمس سنين كمان ) .










لأميرة نيفين عباس حليم


لأميرة نيفين عباس حليم


لأميرة نيفين عباس حليم



gHldvm kdtdk ufhs pgdl kdtdk pgdl



 

التعديل الأخير تم بواسطة ocean heart ; 15-09-2011 الساعة 03:29 AM السبب: حذف نقط فى العنوان

قديم 15-09-2011, 01:13 AM   #2
_ _


الصورة الرمزية ocean heart
ocean heart غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 151
 تاريخ التسجيل :  May 2011
 العمر : 28
 المشاركات : 9,013 [ + ]
 التقييم :  2048
 الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female
 MMS ~
MMS ~
لوني المفضل : Black
افتراضي رد: لأميرة نيفين عباس حليم :



تسلمى ياا قمر

تحيااااااتى


 


قديم 15-09-2011, 01:56 AM   #3


الصورة الرمزية ام لمسه
ام لمسه غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 179
 تاريخ التسجيل :  Mar 2011
 المشاركات : 30,500 [ + ]
 التقييم :  3305
تلقيت إعجاب : 1
 الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female
لوني المفضل : Blue
افتراضي رد: لأميرة نيفين عباس حليم :



أج ــمل وأرق باقات ورودى

لردك الجميل ومرورك العطر

تــ ح ــياتيـ لكــ

كل الود والتقدير


 


قديم 15-09-2011, 02:01 AM   #4


الصورة الرمزية أميرة البرتقال
أميرة البرتقال غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 165
 تاريخ التسجيل :  May 2011
 المشاركات : 2,771 [ + ]
 التقييم :  616
 الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female
 MMS ~
MMS ~
لوني المفضل : Crimson
افتراضي رد: لأميرة نيفين عباس حليم :



تسلم الايادى


بارك الله فيكِ


 
 توقيع : أميرة البرتقال

مواضيع : أميرة البرتقال



قديم 15-09-2011, 02:29 AM   #5


الصورة الرمزية ام لمسه
ام لمسه غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 179
 تاريخ التسجيل :  Mar 2011
 المشاركات : 30,500 [ + ]
 التقييم :  3305
تلقيت إعجاب : 1
 الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female
لوني المفضل : Blue
افتراضي رد: لأميرة نيفين عباس حليم :



وبارك فيكى يا حبيبتى

وجزاكى كل خير يا رب

نورتينى


 


قديم 07-11-2011, 02:26 AM   #6
[FONT=Arial][SIZE=4][COLOR=Navy]ابو بسمله[/COLOR][/SIZE][/FONT]


الصورة الرمزية شاكر عاشور
شاكر عاشور غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 25
 تاريخ التسجيل :  Mar 2011
 المشاركات : 10,327 [ + ]
 التقييم :  748
 الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Male
لوني المفضل : Blue
افتراضي رد: لأميرة نيفين عباس حليم



طرح طيب
لكم جزيل الشكر


 


قديم 07-11-2011, 12:51 PM   #7


الصورة الرمزية ام لمسه
ام لمسه غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 179
 تاريخ التسجيل :  Mar 2011
 المشاركات : 30,500 [ + ]
 التقييم :  3305
تلقيت إعجاب : 1
 الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female
لوني المفضل : Blue
افتراضي رد: لأميرة نيفين عباس حليم



تسلم يا شاكر

الف شكر ليك


 


قديم 23-01-2012, 10:59 PM   #8


الصورة الرمزية زهره البنفسج
زهره البنفسج غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 675
 تاريخ التسجيل :  Dec 2011
 المشاركات : 22,271 [ + ]
 التقييم :  740
تلقيت إعجاب : 1
 الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Female
لوني المفضل : Crimson
افتراضي رد: لأميرة نيفين عباس حليم



عميق شكري لـ طرحك الرآئع
الذي حل علينا بـ ع ـظيم نوره
ودي وعبير وردي


 
 توقيع : زهره البنفسج

يَاربْ أنتَ وَحدكَ تعلَم مفاتِيح السّعادةِ في قلبِي فَـ اِفتحهَا


قديم 24-01-2012, 08:26 PM   #9


الصورة الرمزية ام لمسه
ام لمسه غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 179
 تاريخ التسجيل :  Mar 2011
 المشاركات : 30,500 [ + ]
 التقييم :  3305
تلقيت إعجاب : 1
 الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female
لوني المفضل : Blue
افتراضي رد: لأميرة نيفين عباس حليم




أج ــمل وأرق باقات ورودى

لردك الجميل ومرورك العطر

تــ ح ــياتيـ لكــ

كل الود والتقدير

دمت برضى من الرح ــمن

لك خالص احترامي


 


موضوع مغلق

مواقع النشر

الكلمات الدليلية
لأميرة, نيفين, حليم, عباس


يتصفح الموضوع حالياً : 1 (0 عضو و 1 زائر)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are معطلة
Pingbacks are معطلة
Refbacks are معطلة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى الردود آخر مشاركة
ملاك «قصر سعيد حليم» يؤكدون استعدادهم للتنازل عنه جيلان الاخبار المحلية والعالمية 0 21-01-2015 10:40 AM
رحبوا معي باختنا صاحبة القلم المتميز نيفين فادي نور الهدايه الترحيب والتعارف 21 24-09-2013 09:50 AM
حليم وفاروق وفرج فى انتظار التأشيرة للحاق بالعشرى وعبد الملك اميرة باخلاقى كرة القدم بعيون لمسه مصرية 2 27-03-2012 07:58 AM
دعواتنا لأميرة بأخلاقي بالشفاء العاجل محمدرجب مهدية المواساه ومسانده الاعضاء لبعضهم 51 19-01-2012 07:27 AM
تهنئة لشاعرة المنتدي دمعه حائرة والعضوية الذهبية لأميرة البرتقال محمدرجب مهدية المناسبات والتهاني 29 05-08-2011 02:03 PM



new notificatio by 9adq_ala7sas
HêĽм √ 3.1 BY: ! ωαнαм ! © 2010
التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي لمسه مصرية ولا نتحمل أي مسؤولية قانونية حيال ذلك (ويتحمل كاتبها مسؤولية النشر)

لمسه مصريه

 
 

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.